Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała poinformował, że do tej pory zgłoszono ponad 10 tysięcy uwag do lokalizacji dróg i szlaków kolejowych prowadzących do CPK. Uwagi można wnosić do 10 marca do ministerstwa infrastruktury – listownie lub mailowo.
Marcin Horała mówił, że po ich przeanalizowaniu w ciągu kilku miesięcy zostanie przedstawione rozwinięcie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dodał, że oprócz już zaproponowanych, mogą znaleźć się w nim też dodatkowe warianty przebiegu tras, jeśli wstępne analizy wskażą, że nie są one mniej korzystne. Następnie mają one być poddane dalszej analizie, ocenie środowiskowej i pogłębionym konsultacjom.
Strategiczne Studium Lokalizacyjne określa ramy rozbudowy układu komunikacyjnego w naszym kraju, w tym wyznacza korytarze, w których usytuowane będą inwestycje drogowe i kolejowe związane z CPK. Marcin Horała mówił, że Studium nie należy traktować jako ostatecznego planu i zapewnił, że poszczególne trasy będą jeszcze konsultowane w gminach po to, aby wypracować optymalne przebiegi.
Centralny Port Komunikacyjny będzie węzłem przesiadkowym między Warszawą, a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Jego główną częścią będzie Port Lotniczy “Solidarność”, którego otwarcie jest planowane pod koniec 2027 roku. Lotnisko ma obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo może zostać rozbudowane w taki sposób, aby liczba obsługiwanych pasażerów wzrosła do 100 milionów.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe, zarówno w bezpośredniej bliskości portu lotniczego, jak i na terenie całego kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Kolej wraca do Łomży – proponowany przebieg linii kolejowej nr 29 Ostrołęka-Łomża-Kolno-Pisz-Giżycko:
W ramach CPK powstać ma nowa linia kolejowa łącząca Warszawę z Giżyckiem przez Ostrołękę, Łomżę i Kolno. Zaproponowane warianty budzą kontrowersje wśród samorządowców i mieszkańców. W opublikowanym przez CPK Strategicznym Studium Lokalizacyjnym zaproponowano trzy warianty, które dla Łomży zakładają wjazd pociągów starą linią kolejową nr 49 od strony Konarzyc:
- Pomarańczowy – z Ostrołęki linia odbijałaby w kierunku Nowej Wsi Wschodniej, następnie biegłaby w okolicach Przytuł Nowych, przecinałaby drogę między Chojnami Młodymi a Szczepankowem, następnie od strony Łochtynowa przez osiedle na Krasce połączy się z linią kolejową nr 49.
- Niebieski – ten wariant zakłada, że linia z Ostrołęki pobiegnie w kierunku Puchał aż do Wrzeszcz-Kolonii i mijając Osobne, Czaplice, Boguszyce i Konarzyce z lewej strony tak jak linia pomarańczowa połączy się z linią kolejową nr 49.
- Zielony – z Ostrołęki do Łomży częściowo linia kolejowa biegłaby po starej linii kolejowej nr 36 do Śniadowa, jednak odbijałaby w Aleksandrowie w kierunku Łomży. Dodatkowo w okolicach Chomentowa powstałby dodatkowy łącznik ze Śniadowem. Dalej trasa docierałaby do Kozik, gdzie również byłaby linia łącząca z linią nr 36. Kolejny taki dopływ powstał by też w okolicach Giełczyna. Następnie nowa linia kolejowa starą linią kolejową nr 49 od strony Konarzyc prowadziła by do Łomży.
Wszystkie warianty zakładają też, że nowe tory w Łomży powstaną poprzez przecięcie ul. Sikorskiego, osiedla domków jednorodzinnych między Wojska Polskiego, Nowogrodzką a Groblą Jednaczewską. Projekt obejmuje również budowę nowego mostu na Narwi.
Dalej tory mają mijać Czarnocin i Piątnicę i odbijać od DK61 i DK63 w kierunku Muraw, za którymi warianty przebiegu linii kolejowej rozdzielają się: pomarańczowa przecina DK63 za Rogienicami Wielkimi i mija Mały Płock z prawej strony, niebieska zakręca w kierunku Popek i wjeżdża częściowo do Małego Płocka z lewej strony, natomiast wariant zielony omija Mały Płock.
W zielonej i pomarańczowej wersji tory mijają Kolno z prawej strony. Natomiast wariant niebieski przechodzi z lewej strony. Dalej linia biegłaby tak jak DK63. Dopiero za Borkami tory odbijają w prawo mijając Jagodne i włączając się w przebieg linii kolejowej 219.
Od Piszu trasę zaplanowano wzdłuż DK63, aż do miejscowości Szwejkówko, gdzie linia 29 odbiłaby w lewo, aby połączyć się z linią nr 223, która przebiega przez Orzysz.
Dalej nadal biegłaby wzdłuż DK63 w zależności od wariantu, albo wzdłuż, albo trochę oddalona z lewej strony, aż do miejscowości Grajwo, gdzie połączyłaby się z linią kolejową nr 38 przebiegającą przez Giżycko.
W związku z zaproponowanymi korytarzami radni miejscy przyjęli wspólne stanowisko, że kolej nie powinna iść przez centrum Łomży, a po jego południowej stronie.
Konsultacje w sprawie przebiegu całej linii potrwają do 10 marca.
pg/IAR
[related limit=”5″]