Łomża 103,6 fm | Ostrołęka 93,9 fm | Grajewo 93,8 fm

Via Baltica: Pierwszy łomżyński odcinek zostanie otwarty

Ramówka
Facebook
Twitter
Instagram

Via Baltica jest w budowie, ale część odcinków jest już ukończona. Tylko w tym miesiącu mamy pojechać trzema fragmentami. Jako pierwszy, już jutro (14.07.), otwarty zostanie odcinek Śniadowo-Łomża Południe. 

To blisko 17 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. Nawierzchnia z betonu cementowego zapewni wyższą odporność na koleinowanie, co jest szczególnie ważne na trasie, z której w dużej mierze będą korzystać pojazdy ciężarowe. W ramach inwestycji wybudowano węzeł Śniadowo na połączeniu z drogą wojewódzką nr 677 oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód. Jutrzejsze udostępnienie do ruchu tego odcinka możliwe jest dzięki ukończeniu prac na łącznicach węzła Łomża Południe, realizowanego w ramach odcinka Łomża Południe – Łomża Zachód. To umożliwi połączenie z drogą wojewódzką nr 677.

Ten fragment Via Baltica był realizowany od 9 lutego 2018 roku, czyli od chwili podpisania umowy z wykonawcą (Polaqua) w systemie „Projektuj i buduj”.  Decyzję ZRID wydano 12 sierpnia 2019 r. Wartości kontraktu to około 474 miliony złotych.

W otwarciu tego odcinka S61 ma wziąć udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Via Baltica – kolejne odcinki przejezdne w lipcu

Kolejny odcinek, z którego skorzystają kierowcy, połączy istniejące obwodnice Stawisk i Szczuczyna. To 18 km dwujezdniowej trasy, również z nawierzchnią betonową, przy czym na blisko 1,6 km obwodnicy Stawisk dobudowano drugą jezdnię. Nowa trasa biegnie wzdłuż obecnej DK61. Wybudowano na niej węzeł Grabowo, na połączeniu z DP1828B oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Zabiele Wschód i Zabiele Zachód.

Przed końcem lipca pojedziemy S61 na trasie węzeł Kolno-Stawiski. Oddanie do ruchu tego 16-kilometrowego odcinka sprawi, że kierowcy będą mieli do dyspozycji łącznie prawie 44 km trasy ekspresowej od węzła Kolno, na północ od Łomży, do końca obwodnicy Szczuczyna. Węzeł Kolno połączy trasę S61 z istniejącym przebiegiem DK61 i DK63. Powstał nowy odcinek DK63 o długości ponad 2,2 km oraz przebudowano drogę powiatowej nr 1903B na długości ponad 1,1 km. Zbudowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Górki Zachód i Górki Wschód, oraz drugą jezdnię (zachodnią) na obwodnicy Stawisk na długości 3,4 km.

Via Baltica – co z łomżyńską obwodnicą?

Z łącznic węzła Łomża Południe kierowcy skorzystają już jutro, a cała trasa do Łomża Zachód, o łącznej długości ok. 7,2 km, będzie gotowa jesienią tego roku. W ramach tej inwestycji powstaje również prawie 9 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 63, która połączy się z S61 na węźle Łomża Południe, wyprowadzając ruch w kierunku Zambrowa.

Na drugą, dłuższą część między węzłami Łomża Zachód i Kolno z nowym mostem na Narwi poczekamy dłużej.

– W maju br. odstąpiliśmy od umowy – z winy wykonawcy, który po uzyskaniu decyzji ZRID nie zamierzał przejść do fazy budowy, oficjalnie powołując się m.in. na pandemię COVID-19 i niemożność przyjazdu kilkudziesięciu pracowników z Włoch. Zdając sobie sprawę ważności tego odcinka, zarówno dla mieszkańców Łomży jak i ciągłości S61, w lipcu zamierzamy ogłosić ponowny przetarg, który wyłoni nowego wykonawcę. Planujemy podpisać z nim umowę, w formule Projektuj i buduj, na początku 2022 r. Jego zadaniem będzie – ze względu na strategiczne znaczenie tego fragmentu dla funkcjonowania całego szlaku Via Baltica – osiągnięcie przejezdności tej części S61 z końcem 2023 r. Nie wykluczamy nawet takiej sytuacji, że wykonawca zbuduje i w 2023 roku odda do ruchu jedną jezdnię, a całość rok później – mówi Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Prace trwają też na odcinkach S61 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Tamte części S61 mają być sukcesywnie oddawane do użytku w 2022 i 2023 roku.

W II połowie 2021 r. po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) od Wojewody Mazowieckiego, będą mogły rozpocząć się prace budowlane na pierwszym odcinku S61 – Podborze – Śniadowo, czyli połączeniu S61 z S8.

GDDKiA w Białymstoku/red. pg

Hits: 60

Autor P. G.

2021-07-13

Więcej informacji z tej kategorii