Wnioski o świadczenie z programu “Dobry Start” będą mogły być składane tylko drogą elektroniczną – podkreśliła na konferencji prasowej minister Marlena Maląg. Nabór wniosków rusza 1 lipca.
Szefowa resortu rodziny i polityki społecznej zaznaczyła, że osoby mające problem z dostępem do internetu otrzymają wsparcie w elektronicznym złożeniu wniosku. Będą to mogły zrobić w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Zakład porozumiał się także z KRUS-em i Pocztą Polską i tam również będzie można uzyskać pomoc i złożyć wniosek.
Minister Marlena Maląg zaznaczyła, że na elektronicznym składaniu wniosków budżet państwa w ciągu 10 lat zaoszczędzi 488 milionów złotych. Te pieniądze zasilą inne programy dla rodzin przewidziane między innymi w Nowym Ładzie, jak chociażby rodzicielski kapitał opiekuńczy – podkreśliła minister Maląg. Wyjaśniła, że w pierwszym roku funkcjonowania programu Dobry Start czyli w roku 2018, z drogi elektronicznej skorzystało 48 procent rodziców. W roku 2020 było to 72 procent. “Epidemia koronawirusa, doświadczenia w sprawnym funkcjonowaniu państwa poprzez korzystanie z kanałów elektronicznych pokazuje, że możemy oszczędzać pieniądze związane z obsługą programu aby tworzyć kolejne programy” – mówiła minister.
Maląg przypomniała, że wnioski o Dobry Start mogą być złożone poprzez bankowość elektroniczną, system Empatia i Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Podkreśliła, że obsługą programu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych a nie jak obecnie samorządy. Minister przypomniała też, że świadczenie z programu Dobry Start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymują świadczenie do ukończenia 24. roku życia. Wysokość świadczenia wynosi 300 złotych.
IAR