Wybrano wariant inwestorski kolei CPK na linii Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ten oznaczony numerem W14.
W liście skierowanym do samorządów czytamy, że spółka podjęła decyzję na podstawie przeprowadzonych analiz między innymi przestrzennych, społeczno-gospodarczych, prognostycznych i ruchu pieszego. – W każdym z badanych w analizie wielokryterialnej modeli tj. rozwojowym, technicznym i ekologicznym, to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny – czytamy. Wójt gminy Łomża zwraca uwagę przy okazji tej decyzji na głos samorządowców, który mocno wybrzmiewa od kilku miesięcy, aby tę linię kolejową nr 29 wybudować.
– To nas niesamowicie cieszy. To oznacza, że to co zostało w poprzednich latach przygotowane przez firmę CPK nie zostanie zarzucone. Mam nadzieję, że te analizy, które obecne władze spółki przeprowadziły pokazują, że będzie ruch i że to zadanie jest potrzebne – mówi nam wójt gminy Łomża Piotr Kłys.
W ostatnich dniach PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o zmianie specyfikacji warunków przetargu na przebudowę linii kolejowej z Łomży do Śniadowa, która polega na utworzeniu połączenia kolejowego z Łomży do Warszawy już pod koniec 2026 roku. Nie będzie one jednak dużej prędkości, a jak podkreśla wójt Kłys – dla rozwoju regionu potrzebna jest szybka kolej, a nie taka, która umożliwi dojazd do stolicy w 2 czy 3 godziny.
– Jeśli chodzi o ruch pasażerski, to eksperci mówią, że najważniejsze jest, aby w ciągu godziny dotrzeć do dużego ośrodka centralnego. Więc zależy nam na tym, aby spełniło się to, co faktycznie było zapowiadane przez CPK, czyli aby w godzinę i 15 minut można było z Łomży dotrzeć do stolicy. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla ruchu pasażerskiego, ale także dla ruchu towarowego o co zabiegamy. To może spowodować, że biała plama jaką jest północno-wschodnia część Polski w końcu zyskała kolejny korytarz transgraniczny, korytarz kolejowy co stworzy możliwość rozwijania tego regionu.
Wybrany przez spółkę wariant przebiega przez istniejące linie kolejowe na odcinku Ostrołęka-Śniadowo jak i Śniadowo-Łomża. Wciąż jednak nie jest znana żadna data terminu realizacji linii kolejowej nr 29, czyli na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Czy jest to realne działanie prowadzące do budowy tej linii, czy tylko mydlenie oczu? Tego, przynajmniej na razie, nie wiemy.