Łomża 103,6 fm | Ostrołęka 93,9 fm | Grajewo 93,8 fm

Region: Kolej CPK jednak dla naszego regionu? Wybrano wariant inwestorski

Ramówka
Facebook
Twitter
Darowizna

Wybrano wariant inwestorski kolei CPK na linii Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała ten oznaczony numerem W14.

W liście skierowanym do samorządów czytamy, że spółka podjęła decyzję na podstawie przeprowadzonych analiz między innymi przestrzennych, społeczno-gospodarczych, prognostycznych i ruchu pieszego. – W każdym z badanych w analizie wielokryterialnej modeli tj. rozwojowym, technicznym i ekologicznym, to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny – czytamy. Wójt gminy Łomża zwraca uwagę przy okazji tej decyzji na głos samorządowców, który mocno wybrzmiewa od kilku miesięcy, aby tę linię kolejową nr 29 wybudować.

To nas niesamowicie cieszy. To oznacza, że to co zostało w poprzednich latach przygotowane przez firmę CPK nie zostanie zarzucone. Mam nadzieję, że te analizy, które obecne władze spółki przeprowadziły pokazują, że będzie ruch i że to zadanie jest potrzebne – mówi nam wójt gminy Łomża Piotr Kłys.

      2024-08-05 Piotr Kłys

W ostatnich dniach PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o zmianie specyfikacji warunków przetargu na przebudowę linii kolejowej z Łomży do Śniadowa, która polega na utworzeniu połączenia kolejowego z Łomży do Warszawy już pod koniec 2026 roku. Nie będzie one jednak dużej prędkości, a jak podkreśla wójt Kłys – dla rozwoju regionu potrzebna jest szybka kolej, a nie taka, która umożliwi dojazd do stolicy w 2 czy 3 godziny.

Jeśli chodzi o ruch pasażerski, to eksperci mówią, że najważniejsze jest, aby w ciągu godziny dotrzeć do dużego ośrodka centralnego. Więc zależy nam na tym, aby spełniło się to, co faktycznie było zapowiadane przez CPK, czyli aby w godzinę i 15 minut można było z Łomży dotrzeć do stolicy. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla ruchu pasażerskiego, ale także dla ruchu towarowego o co zabiegamy. To może spowodować, że biała plama jaką jest północno-wschodnia część Polski w końcu zyskała kolejny korytarz transgraniczny, korytarz kolejowy co stworzy możliwość rozwijania tego regionu.

      2024-08-05 Piotr Kłys o szybkiej kolei

Wybrany przez spółkę wariant przebiega przez istniejące linie kolejowe na odcinku Ostrołęka-Śniadowo jak i Śniadowo-Łomża. Wciąż jednak nie jest znana żadna data terminu realizacji linii kolejowej nr 29, czyli na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Czy jest to realne działanie prowadzące do budowy tej linii, czy tylko mydlenie oczu? Tego, przynajmniej na razie, nie wiemy.

Autor B. Ś.

2024-09-05

Więcej informacji z tej kategorii