Łomża 103,6 fm | Ostrołęka 93,9 fm | Grajewo 93,8 fm

Mlekovita: Nowa fabryka serów w Białej Podlaskiej

Ramówka
Facebook
Twitter
Instagram

Wysokie Mazowieckie, 22 listopada 2022 r.

Mlekovita bezkonkurencyjna – nowa fabryka serów w Białej Podlaskiej

MLEKOVITA, lider branży w Europie Środkowo-Wschodniej, nie zwalnia tempa. Polski mleczarski koncern, firma o międzynarodowym zasięgu, którą tworzą własne komplementarne podmioty: 22 zakłady produkcyjne, 34 hurtownie, 147 sklepów firmowych Mlekovitka i sklep internetowy mlekovitka.pl, dba o swój nieustanny rozwój, m.in. inwestując w infrastrukturę techniczną i technologiczną.

Jednym z podmiotów wchodzących w skład największej grupy mleczarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej jest zakład produkcyjny w Białej Podlaskiej, w którym Mlekovita sfinalizowała i 19 listopada br. uroczyście otworzyła nową inwestycję. Została tam uruchomiona fabryka serów twardych dojrzewających, z której pochodzą już pierwsze nowości w linii Regionalne Rarytasy: ser Bialski z Doliny Krzny oraz ser Bialski z dziurami z Doliny Krzny.

Inwestycja nie tylko pozwala na wyprodukowanie najlepszych serów dojrzewających o zróżnicowanym bukiecie smakowo-zapachowym (typu szwajcarskiego, holenderskiego oraz szwajcarsko-holenderskiego), ale dzięki zastosowaniu najnowocześniejszego, innowacyjnego parku maszynowego realizuje przyjęte w firmie Mlekovita standardy najwyższej jakości oraz standardy dotyczące ochrony środowiska – produkcję przyjazną środowisku naturalnemu.

Linia serowarska w Białej Podlaskiej pozwoli produkować minimum 600 ton sera miesięcznie. Aby uzyskać taką wielkość produkcji, niezbędne jest dostarczanie do zakładu 200 000 litrów mleka dziennie. Planuje się, że nad przebiegiem całego procesu produkcyjnego czuwać będzie około 50 wykwalifikowanych pracowników. – Sery z nowej linii produkcyjnej będą trafiać nie tylko na polskie stoły, ale i na rynki zagraniczne. Dzięki rozwijaniu możliwości produkcyjnych w naszych zakładach już teraz możemy co miesiąc dostarczać na rynek 8 tysięcy ton serów rożnego typu – mówi Prezes Zarządu Grupy MLEKOVITA Dariusz Sapiński. – Istotny jest również aspekt środowiskowy, gdyż zastosowana w nowej fabryce technologia zakłada zmniejszenie do minimum zużycia czynników energetycznych oraz wody, potrzebnych do produkcji najwyższej jakości sera – dodaje.

Generalnym wykonawcą inwestycji polegającej na przebudowie oraz rozbudowie zakładu Grupy Mlekovita w Białej Podlaskiej była firma STRABAG Sp. z o.o. – Prace polegały na kompleksowym wykonaniu zakresu robót budowlanych i instalacyjnych budynku produkcyjno-magazynowego, budowie cylindrycznego stalowego zbiornika na wodę oraz modernizacji infrastruktury technicznej Zakładu. Prace wykonywano w okresie od 10.2020 do 09.2021. Realizacja robót budowlanych była wyzwaniem z uwagi montaż bardzo innowacyjnej i niezwykle zaawansowanej technologii – mówi Tomasz Ciemiński, Dyrektor Techniczny Grupy STRABAG.

Dzięki wyposażeniu linii w urządzenia firmy MARBO precyzja ich działania pozwala wytworzyć powtarzalny produkt, który będzie wyglądał i smakował tak samo wyśmienicie przy każdym warze. – Firma Marbo Technology miała przyjemność uczestniczyć w budowie nowej fabryki serów półtwardych, należącej do Grupy Mlekovita. Jesteśmy odpowiedzialni za dostarczenie kompletnej linii i technologii do produkcji serów klasy premium. Dostarczone urządzenia to w pełni automatyczne wyposażenie działów: przygotowania mleka serowarskiego, warzelni, formowania i prasowania sera oraz solenia sera. Dobowa zdolność produkcyjna zakładu wynosi 20 t sera na dobę – mówi Krzysztof Wodecki, Dyrektor Handlowy MARBO Sp. z o.o. Co ważne, cały proces produkcji przebiega w sterylnych warunkach, aby zapewnić konsumentom produkt zdrowy i bezpieczny. Dodatkowo mycie maszyn za pomocą stacji mycia CIP, czyli w systemie, w którym ciecz pracuje w obiegu zamkniętym, pozwala zaoszczędzić aż do 60% wody. Co więcej, według wytycznych dla branży mleczarskiej (BAT), stacje te usprawniają proces przejścia z etapu mycia do etapu napełnienia surowcem i odwrotnie, co wpływa na zmniejszenie poziomu strat surowca. Ponadto pozwala oszczędzać czas czyszczenia w porównaniu do innych stosowanych metod oraz możliwość domycia miejsc trudno dostępnych, dzięki czemu zachowane jest bezpieczeństwo i higiena całego procesu produkcyjnego.

Do produkcji najwyższej jakości serów potrzebne są nie tyko najwyższej jakości surowiec – mleko oraz najnowocześniejsze linie, ale także odpowiednio wyselekcjonowane dodatki. – Już od 30 lat firma Mlekovita współpracuje z firmą CHr Hansen, stosując dodatki najwyższej jakości: kultury bakterii i koagulanty do produkcji sera oraz wielu innych produktów fermentowanych. Również w tej inwestycji wykorzystano najnowsze i wydajne ukwaszające kultury bakterii oraz koagulanty, które zwiększają ilość wyprodukowanego sera z tej samej ilości mleka. Firma Mlekovita korzystając z tych dodatków, dostarcza wyroby o najwyższej jakości na rynek polski oraz wiele rynków zagranicznych. Współpraca z firmą Mlekovita to również profesjonalne wsparcie technologiczne zapewnione przy rozruchu oraz dalszej optymalizacji produkcji na nowej linii serowarskiej – podkreśla Radosław Andruczyk, Starszy specjalista / Technolog w firmie Chr Hansen Poland.

Do współpracy przy wyposażeniu nowej fabryki zaproszona została także firma Sealed Air, która zaproponowała nowoczesną, automatyczną i zapewniającą ograniczenie śladu środowiskowego linię do pakowania serów. Jest to połączenie automatycznej ładowarki CRYOVAC® BL77, umożliwiającej szybką zmianę materiału opakowaniowego i skracającego przestoje, oraz pakowarki próżniowej CRYOVAC® SVS45 – automatycznego systemu do pakowania z ciągłym przepływem produktu, w którym próżnia uzyskiwana jest dzięki efektowi różnicy ciśnień bez konieczności stosowania komory próżniowej. Maszyna ta optymalizuje proces pakowania oraz pozwala na zachowanie najwyższej jakości sera. – Wybierając takie rozwiązania dla naszego klienta, mieliśmy na względzie uzyskanie lepszej wydajności procesu pakowania, mniejsze zużycie energii oraz możliwość stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów. Linia doskonale nadaje się stosowania materiałów, które pomagają ograniczać ślad środowiskowy, takich jak na przykład gotowe do recyklingu worki termokurczliwe CRYOVAC®. Nasz system nie tylko zapewnia wydajność i pomaga Mlekovicie dbać o środowisko, ale też chroni delikatną strukturę sera i poprawia walory estetyczne produktu – podkreśla Jarosław Olender, Kierownik Sprzedaży Sealed Air Polska.

Nowa fabryka wymaga również przebudowy wydziału przetwarzania serwatki, który przeprowadza Mlekomat Sp. z o.o. – Przebudowa dostosuje wydajność wydziału do zwiększonej ilości serwatki wynikającej z uruchomienia nowej serowni. Nowy wydział przetwarzania serwatki zapewni bezpieczne przygotowanie i zagęszczenie serwatki. W trakcie przebudowy wykonany zostanie również system regeneracji ciepła dla zabezpieczenia niskiego zużycia energii – mówi Prezes Mlekomat Sp. z o.o. Pan Radosław Pietrasik.

Jednocześnie w zakładzie w Białej Podlaskiej kotłownia węglowa została zastąpiona nowoczesną kotłownią gazową, ograniczającą emisję CO2. To kolejny element prowadzonej przez Grupę Mlekovita racjonalnej gospodarki surowcami.

Zakład w Białej Podlaskiej jest częścią największej grupy mleczarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej. To jeden z 22 zakładów produkcyjnych skupionych pod szyldem Mlekovity – marki obchodzącej w 2022 r. jubileusz 30-lecia. Każdego dnia w całej grupie łącznie przetwarzanych jest 8 milionów litrów najlepszego mleka dostarczanego przez 15 000 polskich rolników, a 5 000 wykwalifikowanych pracowników dba o najwyższą jakość produktów wytwarzanych na ponad 185 liniach produkcyjnych. Ponad 1555 mlecznych smakowitości znanych jest nie tylko w polskich domach, ale i w 167 krajach świata.

Biuro Prasowe MLEKOVITA

Komunikat nr 15/2022

Polska MLEKOVITA, firma o długoletniej tradycji i ugruntowanej marce nie tylko na rynku polskim, ale również zagranicznym, jest największą grupą mleczarską w Europie Środkowo-Wschodniej. Każdego dnia w 22 zakładach produkcyjnych przetwarzanych jest 8 milionów litrów najlepszego mleka dostarczanego przez 15 000 polskich rolników. 5 000 wykwalifikowanych pracowników dba o najwyższą jakość produktów wytwarzanych na ponad 185 liniach produkcyjnych. Ponad 1555 mlecznych smakowitości znanych jest nie tylko w polskich domach, ale i w 167 krajach świata. Dystrybucja odbywa się dzięki 34 własnym centrom dystrybucyjnym, w tym pierwszym w branży hurtowniom Cash&Carry, 147 sklepom firmowym Mlekovitka oraz sklepowi internetowemu mlekovitka.pl z szerokim asortymentem.

MLEKOVITA oferuje największy wybór nabiału w Polsce i Europie, m.in.: sery twarde dojrzewające typu holenderskiego, szwajcarskiego i angielskiego, sery topione i wędzone, sery pleśniowe, sery sałatkowo-kanapkowe, serek ziarnisty, ser mascarpone, sery mozzarella, mleka UHT i pasteryzowane, śmietany i śmietanki, mleka zagęszczone i mleka zagęszczone słodzone, kajmak, mleka smakowe, napoje wysokobiałkowe, kefiry, jogurty, maślanki, twarogi i twarożki smakowe, masła i tłuszcze do smarowania, mleka w proszku, serwatkę w proszku oraz koncentraty białek serwatkowych. Wiele z nich jest liderami kategorii w branży (np. mleko POLSKIE w butelce, mleko WYPASIONE, ser FAVITA, ser SOKÓŁ, masło ekstra POLSKIE, masło klarowane). Pierwsza w kraju wprowadziła na rynek masło klarowane, jako jedyna w Polsce produkuje ser Cheddar oraz jedyna na Podlasiu – lody na skalę przemysłową. Pierwsza w branży wprowadziła do swojej oferty napoje wysokobiałkowe i jako jedyna produkuje koncentraty białek serwatkowych w wariantach smakowych. MLEKOVITA pracuje zgodnie ze Zintegrowanym Systemem Zarządzania, obejmującym System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 oraz System Bezpieczeństwa Żywności FSSC 22000, który jest równoważny z IFS i BRC.

MLEKOVITA jest przedsiębiorstwem ze 100-procentowym kapitałem polskim i niekwestionowanym liderem branży w kraju oraz liderem eksportu sektora mleczarskiego. Posiada certyfikat koszerności (Koher Certificate) i certyfikat HALAL; została również wpisana do bazy Sedex – firm o etycznych standardach produkcji w łańcuchu dostaw. Za swój największy sukces uznaje przede wszystkim satysfakcję klientów, oferując im produkty najwyższej jakości i rokrocznie wprowadzając nowy asortyment, który nie tylko zdobywa uznanie konsumentów, ale i liczne nagrody (np. renomowane tytuły w badaniach konsumenckich i eksperckich: Doceń Polskie – Top Produkt, Laur Konsumenta, Wybór Konsumenta, Odkrycie Roku, Najlepsze w Polsce itp.; złote medale prestiżowych krajowych i zagranicznych targów, uznanie ekspertów biznesu: Lider Jakości Żywności, Lider Polskiego Biznesu, Heros Polskiej Gospodarki, Superbrands, Solidna Firma, Filar Polskiej Gospodarki itp.; oraz nagrody o znaczeniu międzynarodowym: Lider Polskiego Exportu, Mister Eksportu, Medal Europejski itp.). Efektywność zarządzania i osiągane rokrocznie coraz lepsze wyniki finansowe bezpośrednio przekładają się na systematyczny wzrost wartości marki MLEKOVITA.

Autor M. D.

2022-11-22

Więcej informacji z tej kategorii

Słowo Życia: 26 listopada

Słowo Życia: 26 listopada

SOBOTA TRZYDZIESTEGO CZWARTEGO TYGODNIA ZWYKŁEGO   Łk 21, 34-36 Jezus powiedział do swoich uczniów: „Uważajcie na...

Wiara: Duchowa adopcja kapłanów

Wiara: Duchowa adopcja kapłanów

W te niedziele rozpocznie się dzieło duchowej adopcji kapłanów. Powstało ono ponad 12 lat temu. W akcji każdy może...